Tipuri de baterii, cum sa-ti alegi acumulatorul potrivit si cum se poate reconditiona

By

Nu mai este nici o noutate faptul ca orice vehicul modern functioneaza pe baza unei baterii. In ziua de astazi, exista unele modele care au nevoie de mai mult decat o baterie. Mai putini stiu insa cum functioneaza acumulatorul masinii si ce se intampla daca folosim unul care nu corespunde cu indicatiile producatorului.

Bateria auto este un acumulator cu incarcare rapida, care ofera curent masinii atat in faza de pornire, cat si de aprindere si iluminare. Scopul principal al acumulatorului auto este pornirea moroului, si, in mod implicit, functionarea masinii. In cazul unei baterii noi, o pornire de motor consuma sub 3% din capacitatea bateriei.

Principalii factori de decizie a acumulatorului

Este foarte important sa acorzi atentia binemeritata acumulatorului masinii tale, deoarece in caz contrar s-ar putea sa ai surprize neplacute. Daca masina functioneaza, nu inseamna ca e totul bine, ci e important ca masina sa functioneze corect pentru timp indelungat. In lipsa unei monitorizari minutioase, bateria se va defecta.

Pentru a nu ajunge intr-o situatie neplacuta in acest sens, este indicat sa iei in considerare principalele criterii de selectie si cu siguranta nu vei da gres. Iata care sunt factorii decisivi de care trebuie sa tii cont: dimensiunile, capacitatea, curentul de pornire si factorul de forma.

  1. Dimensiunile

Alege o baterie de dimensiunile potrivite pentru a se potrivi perfect in locul destinat. Un acumulator auto prea mare sau prea mic va impiedica buna functionare a masinii. Ia masurile corecte si orienteaza-te dupa marimea bateriei vechi. Tine cont insa ca unele modele se deosebesc prin metoda de fixare a bornelor polului.

  • Capacitate

Fiecare masina are nevoie de o baterie ce detine capacitatea necesara functionarii acesteia. Nu este indicat sa optati pentru un acumulator cu o capacitate impunatoare, pentru a functiona excelent. Orice abatere de la standarde vor duce pana la urma la defectarea rapida a bateriei, ceea ce nu este deloc de dorit.

Tot ceea ce trebuie sa faci este sa urmaresti parametrii bateriei pe care deja o folosesti si sa alegi una corespunzatoare. Specialistii ne recomanda sa alegem o baterie care are capacitatea cu 10-15% mai mare decat cea calculata, pentru a obtine un grad inalt de eficacitate.

  • Curentul de pornire

Curentul de pornire reprezinta intensitatea maxima pe care bateria o poate furniza timp de 30 de secunde. Aceasta valoare corespunde in medie la aproximativ 250-300 A (amperi). Daca valoarea curentului de pornire este mai mare, sporesc in mod considerabil sansele sa pornesti masina la temperaturi scazute. Daca sunt depasite valorile recomandate sarcina pe starter creste, iar, in mod implicit, va duce cu timpul la uzarea, deterioararea si defectarea acumulatorului.

Tipuri de acumulatori auto

Pe piata auto se pot gasi o gama larga de baterii pentru masina, iar fiecare dintre aceste modele ofera diferite avantaje. Indiferent de tipul de baterie auto pentru care optati, este indicat sa alegeti modelul cel mai potrivit masinii pe care o aveti.

  1. Baterii standard

Bateriile standard fac referire la modelele clasice cu placi de plumb si adaos din antimoniu. Astazi este considerata o tehnologie invechita, iar bateriile in sine sunt foarte toxice, dar se intretin usor si costa putin.

  • Acumulatoare AGM

In cazul acestui model, electrolitul nu se afla in stare libera, ci este legat cu o fibra de sticla. AGM-urile asigura o siguranta si o fiabilitate mult mai mare si se incarca mult mai rapid decat modelele standard, asigurand totodata o incarcare mai buna.

  • EFB (Enhanced Flooded Battery)

Aici vorbim despre o versiune imbunatatita a bateriilor cu plumb-acid si electrolit lichid. Acestea detin placi masive care sunt invelite intr-o pelicula speciala din microfibra poroasa, ceea ce le asigura o protectie suplimentara. Modelul EFB are un curent de pornire mai mare si ofera o siguranta majora fata de majoritatea bateriilor moderne.

  • Baterie calciu

Aceste baterii contin in loc de antimoniu, o alta substanta si-anume calciu. Acestea dispun de o capacitate mai mare, un curent de intrare puternic si nu au nevoie de nici o intretinere. Totusi, au un cost destul de ridicat si prezinta instabilitate la descarcare.

  • Acumulatoarele hibride

Acest tip de acumulatoare contin atat antimoniu, cat si calciu. In interiorul lor se afla o placa cu adaos de antimoniu si una din calciu, remarcandu-se in acest fel, prin elementele definitorii ambelor tehnologii.

  • Acumulatoare alcalin

Electrolitul acestui acumulator este alcalinul. Acumulatoarele alcalin sunt de 2 categorii : nichel-cadmiu si fier-nichel. In cazul bateriilor de tip nichel-cadmiu se afla mai multe placi pozitive decit negative, iar in cazul bateriilor de tip fier-nichel se afla mai multe placi negative decat pozitive. Dintre avantajele acestor baterii amintim: activitatea mai buna la valori atmosferice scazute, neraspandirea vaporilor daunatori si o cantitate mai mare de energie. La polul opus, se afla faptul ca emit un voltaj mai mic si sunt destul de scumpe.

  • Acumulatoare Li-ion

Electrolitii acestor acumulatoare sunt ionii de litiu. Acestea emitu un voltaj destul de inalt, au o capacitate foarte buna iar indicatorul de auto-descarcare este foarte scazut. Totusi au o sensibilitate destul de ridicata la valorile atmosferice, nu au puterea necesara pentru a fi utilizate in calitate de baterie de pornire si se pot defecta mai rapid.

Opteaza pentru un acumulator auto care se potriveste cel mai bine masinii tale si iti ofera fidelitate mult timp.

Care este diferenta intre acumulatoarele cu polaritate directa si inversa ?

Polaritatea presupune pozitionarea bornelor polului pe capacul sau pe partea frontala a bateriei. La bateriile cu polaritate directa, pinul ” + ” este situat in partea stanga, iar pinul „-” este situat in dreapta.

Acest tip de baterie se potriveste la masinile asamblate pe teritoriul Comunitatii statelor independente. Bateriile cu polaritate inversa se gasesc pe masinile fabricate in Comunitatea europeana.

Cum se poate reconditiona o baterie auto ?

Reconditionarea unei baterii auto presupune incarcarea si desulfatarea acesteia pentru a se apropia cat mai mult de starea initiala. Reusita acestui proces depinde de o serie de factori:

  1. Vechimea bateriei

Cu timpul, orice baterie isi pierde proprietatile. Cu cat o baterie este mai veche, cu atat procesul de reconditionare are mai putine sanse de reusita.

  • Nivelul de descarcare al bateriei si perioada in care a stat desarrcata

O baterie auto care are un nivel scazut de incarcare prezinta un grad mai mare de sulfat de plumb pe placile din interior, ceea ce va ingreuna reconditionarea bateriei sau uneori o face chiar imposibila.

Un rol important il are si timpul in care bateria a stat descarcata, pentru ca sulfatul de plumb deterioreaza placile bateriei si impiedica recombinarea acestuia cu electrolitul. Asa se explica faptul ca, unele baterii au o durata de viata mai mare comparativ cu altele, avand in vedere ca modul in care functioneaza bateria influenteaza gradul de functionalitate.

Un acumulator auto va rezista pentru mai mult timp, daca se pastreaza incarcata in permanenta. Acest lucru este influentat de durata de functionare a motorului, distantele parcurse si numarul de consumatori activi.

Cum stim cand o baterie descarcata nu mai este buna ?

O baterie este descarcata atunci cand are o capacitate de curent foarte scazuta. Acest lucru se intampla datorita mai multor motive, cum ar fi : daca ramane pornit radioul, lumina ambientala, farurile sau avariile sau daca un consumator ascuns a folosit tot curentul din baterie peste noapte.

De regula, atunci cand masina se incuie, ar trebui sa se inchida in mod automat toti consumatorii, pentru a reduce la minim consumul de curent.

O baterie auto iesita din starea de functionare, chiar daca este incarcata complet se afla in imposibilitatea de a genera o cantitate suficienta de curent necesara pentru ca motorul masinii sa porneasca.

O baterie descarcata, nu este neaparat stricata, deoarece daca acest lucru se intampla accidental atunci se poate recupera daca este pusa la incarcat pe un redresor auto.

O baterie incarcata 100% are tensiunea masurata in borne, iar aceasta se incadreaza in jurul valorii de 12,60V. O baterie descarcata 100% are o tensiune de aproximativ 11.90V, iar atunci cand tensiunea scade sub aceste valori inseamna ca a fost profund descarcata. In aceasta situatie, specialistii recomanda ca procesul de incarcare sa se realizeze cat mai rapid. In caz contrar, bateria se va deteriora complet.

Daca bateria nu s-a descarcat in mod accidental, atunci este posibil sa fie sulfatata, astfel ca perioada de functionare se apropie de final si trebuie inlocuita cu una noua.

Tine cont de toate aceste sfaturi si aplica-le in realitate pentru a tine cat mai departe eventualele probleme care pot aparea. In lipsa unei intretineri corespunzatoare, cu siguranta bateria se va defecta mult mai repede decat ar fi normal. Achizitioneaza-ti un acumulator auto de inalta calitate daca vrei sa beneficiezi de o perioada cat mai lunga de functionare.

Indreapta-ti toata atentia catre caracteristicile esentiale in ceea ce priveste achizitionarea unei baterii, pentru a face o investitie inteligenta care atrage dupa sine o serie larga de avantaje. Beneficiaza de o perioada cat mai lunga de functionare, fara sa fie nevoie de reparatii sau de inlocuirea bateriei. Actioneaza la timp atunci cand observi orice tip de disfunctionalitati si informeaza-te corect de la experti in orice situatie, pentru a avea certitudinea ca procedezi in mod corespunzator.

By