Suferi de o boala de inima? Iata ce trebuie sa ai in vedere cand vine vorba de alimentatie!

By

Bolile de inima sunt cauza numarul unu de deces in Romania, cu 57% din totalul deceselor inregistrate la nivel national. Desi nu exista o singura cauza, dieta nesanatoasa este unul dintre factorii de risc care contribuie la dezvoltarea bolilor de inima.

A acorda atentie la ceea ce mananci si a consuma o varietate de alimente sanatoase din cele 5 grupe principale (legume, fructe, cereale, produse lactate si alimente proteice) reprezinta una dintre cele mai importante masuri preventive pe care le poti lua.

Ce trebuie sa stii despre grasimile dietetice si nivelurile de colesterol

Colesterolul este o grasime cruciala pentru multe functii metabolice, fiind o parte esentiala a tuturor membranelor celulare ale corpului. Este produsa de organism, in ficat, din mancarea pe care o consumam.

Lipidele din sange (grasimile) care contin colesterol includ lipoproteina de densitate mica (LDL) si lipoproteina de densitate inalta (HDL). Colesterolul LDL (numit si colesterol rau) poate duce la formarea placii in artere, in timp ce colesterolul HDL (colesterolul bun) ajuta la eliminarea colesterolului din corp, avand si rolul de a ingreuna dezvoltarea placii in artere.

Grasimile saturate

Grasimile saturate (cunoscute si sub denumirea de “grasimi rele”) tind sa ridice nivelul de colesterol LDL din sange. Sursele obisnuite de astfel de grasimi includ: produse animale (unt, grasime de carne, carne de vita, piele de pui), produse vegetale (ulei de nuca de cocos, ulei de palmier) si alimente procesate precum produse de patiserie si biscuiti.

Reduce riscul de boli de inima urmand o alimentatie sanatoasa!

Urmarea unei diete cat mai variate este benefica pentru sanatatea noastra, putand ajuta la reducerea riscului de imbolnavire. Incearca sa consumi produse din fiecare dintre cele 5 grupe principale, in cantitatile recomandate.

Specialistii recomanda:

  • cat mai multe legume, fructe si cereale integrale;
  • o varietate de surse de proteine sanatoase (in special peste si fructe de mare), leguminoase (cum ar fi fasole si linte), nuci si seminte;
  • cantitati mai mici de oua si carne de pasare. Daca alegi carne rosie, asigura-te ca este slaba si limiteaz-o la 1-3 portii pe saptamana;
  • lapte, branza si iaurt fara arome artificiale;
  • grasimi sanatoase, cum ar fi nuci, seminte, avocado si masline;
  • ierburi si condimente pentru a aroma mancarurile, in loc de sare.

De asemenea, fii constient la cantitati. Dimensiunile portiilor au crescut de-a lungul timpului si multi dintre noi mananca mai mult decat este nevoie, ceea ce poate duce la obezitate si la un risc ridicat de boli cardiovasculare.

In mod ideal, o farfurie sanatoasa ar include ¼ proteine, ¼ carbohidrati si ½ legume.

Nu in ultimul rand, limiteaza mancarurile prajite si alimentele procesate! Inlocuieste grasimile saturate (cum ar fi untul, uleiul de cocos si smantana) cu grasimi sanatoase nesaturate din seminte si plante (cum ar fi uleiul de masline extravirgin, avocado, uleiul de floarea soarelui, arahidele, soia, etc.).

Specialistii de la Centrul Medical Misca iti pot oferi mai multe informatii.

By